Oranžērija Ikdienišķi stāsti par draugiem.lv un mūsu draugiem
Novembris, 2012

Pusmiljons avio biļetēm 2

Puse nedēļas lidmašīnās, viesnīcās un birojos dažādās Eiropas pilsētās ir Mārtiņa Grandāna ikdiena. Pusgada laikā pabūts teju visās lielākajās pilsētās, bet nevienu no tām viņš tā īsti pat nav redzējis: „Biroji pamatā ir nomalēs, turpat rezervēju viesnīcas – apmeklēt pilsētu nav laika. Jālido tālāk – jāveido biznesa kontakti sīklietu jeb vending automātu attālinātās vadības sistēmas Vendon grandiozo biznesa plānu realizācijai, par savu ikdienu stāsta kompānijas vadītājs.

Ceļš uz Draugiem grupu

Mārtiņa Grandāna nokļūšana Draugiem grupā bija loģisks rezultāts ceļam, kas noiets līdz šim. Ar draugiem.lv "tēvu" Lauri Libertu pazīstami jau kopš skolas laikiem, ar otru īpašnieku – Agri Tamani kopā sēdējuši vienā solā augstskolā. Līdzīgi kā savulaik daļa draugiem.lv komandas, arī Mārtiņš ieraudzīja biznesa potenciālu sms risinājumos, kas tolaik bija salīdzinoši bērna autiņos. Zīmīgi, ka arī viņš stāvējis pie šūpuļa vienam no vadošajiem sociālajiem tīkliem Latvijā – One.lv. Tiesa gan, iesākumā tas bija iecerēts kā sms sūtīšanas web rīks ar domu pārdot klientiem sms reklāmas. Vēlāk, kad one.lv pārtapa sms izklaides portālā un pēc tam arī sociālajā tīklā, Mārtiņš jau darīja citas lietas – strādāja norvēģu kompānijas Inpoc birojā Tallinā.

Ar draugiem.lv „tēvu” Lauri Libertu pazīstami jau kopš skolas laikiem, ar otru īpašnieku – Agri Tamani kopā sēdējuši vienā solā augstskolā.

Inpoc piedāvāja sms balsojumus un mobilās izklaides iespējas TV kanāliem. Iesākumā Igaunijā, pēc tam arī Latvijā. Tā viņi iepazinās ar raidījuma SeMS producentu Mārtiņu Labānu, kurš vēlāk kļuva par labu draugu un vēlāk arī biznesa partneri. Sekoja darbs MTG grupā un tad doma par savu biznesu, ko abi Mārtiņi arī uzsāka, nodibinot sms pakalpojumu kompāniju – Text2reach. Sekoja piedāvājums – apvienoties ar draugiem.lv paspārnē izveidotu kompāniju – Kingsms un rezultātā tapa vadošais sms risinājumu uzņēmums Latvijā, saglabājot nosaukumu – Text2reach. Tagad Mārtiņš Grandāns ir jauna projekta– Vendon vadītājs. Nesen uzņēmums saņēma investīciju kapitālu – 500 000 eiro. Oranžērijai uzņēmuma vadītājs pastāstīja par pieredzi investīciju apgūšanā un Eiropas iekarošanā.

Solis uz priekšu

Mēs ar Mārtiņu Labānu esam izteikti biznesa attīstības jeb startup cilvēki, kad sākuma fāze beidzas, šāda tipa vadītāji vairs nav vajadzīgi, tad ir nepieciešamas citas kvalitātes, savādāki cilvēki. Text2reach šādi cilvēki bija un mēs pagājām malā, lai ķertos pie nākāmā jaunā biznesa, kas arī bija nobriedis tepat – Draugiem grupā kā eksperimentāls projekts GPS sistēmu ražotāja – Mapon paspārnē. Iesākumā tie bija sms maksājumi vending mašīnām, bet mēs ātri sapratām, ka patiesībā šajā jomā slēpjas daudz lielāks potenciāls. Radās atsevišķs biznesa virziens, tapa atsevišķs uzņēmums ar savu komandu, un mēs ar pilnu slodzi nodevāmies tam. Iesākot jauno biznesu, bija skaidrs, ka tas nebūs produkts Latvijas tirgum. Bija skaidrs, ka tas ir nišas produkts, kuram Latvijā, ņemot vērā tirgus apjomus, nav ko darīt. Savukārt Eiropā tas ir milzu bizness. Mums, protams, ir svarīgi strādāt vietējā tirgū, mums ir savi klienti, bet nopietni apjomi šeit nav iespējami, tāpēc jau no pirmās dienas mūsu fokuss bija eksports, mēs identificējām galvenos mērķa tirgus un sākām strādāt ar starptautiskiem klientiem. Tas, ko mēs esam gadu darījuši, esam strādājuši pie starptautiska pārdošanas tīkla izveides galvenajos vending tirgos, meklējot pareizās partnerības, pareizos cilvēkus, ar kuriem kopā to visu var izdarīt.

Iepazīties un kļūt pazīstamiem

Bizness, kurā Vendon cenšas ielauzties ir specifisks, ir jāzina visi svarīgākie tā spēlētāji, jādibina attiecības. No sākuma mēs veicām tādu kā piešaudi jeb izlūkošanu – izbraucām pilnu riņķi, lai iepazītos ar cilvēkiem, kas tigū darbojas. Ģeogrāfija visplašākā – Francija, Itālija, Vācija, Beļģija, Šveice, Austrija, Nīderlande, Rumānija, Ungārija un Polija. Tagad esam nofokusējušies uz šaurāku spektru, uz valstīm, kurās mēs redzam vislielāko potenciālu.

Šobrīd mums vislabākās iestrādnes ir Francijā, kur mums ir partneris, kas šajā industrijā darbojas jau vairāk kā 10 gadus.

Biznesā milzīga nozīme ir personiskām attiecībām. Tu ievāc informāciju, analizē datus. Ir jāsaprot, kur iespējams izsisties un kas tam nepieciešams. Eiropas TOP 3 valstis mūsu nišā ir Itālija, Spānija un Francija. To nosaka kafijas dzeršanas tradīcijas. Apmēram puse vending tirgus ir kafijas aparāti, kas atrodas slēgtās teplās – birojos. Itālijā tie ir visizplatītākie, tad seko Spānija un Francija. Šobrīd mums vislabākās iestrādnes ir Francijā, kur mums ir partneris, kas šajā industrijā darbojas jau vairāk kā 10 gadus. Viņi izstrādā specifisku uzņēmumu resursu plānošanas programmu tieši vending operatoriem, līdz ar to mūsu produkts – attālināta datu lasīšana un analīze- ļoti labi ieguļās viņu piedāvājumā. Līdzīgas partnerības mums ir arī citās valstīs ar kompānijām, kas pazīst tirgu, kam ir savs klientu loks un kam Vendon ir kā dabisks viņu piedāvājuma papildinājums.

Skats uz Latviju no Eiropas

Tas, kā mūs uztver, atkarīgs no konkrētiem cilvēkiem. Ir cilvēki, kas ir te bijuši, kam ir kaut kāda pieredze vai ir dzirdējuši atsauksmes no saviem biznesa partneriem vai draugiem, tie nekādus īpašus jautājumus neuzdod. Ir, protams, tādi, kam nekādas informācijas nav, kuriem mēs esam kaut kur ļoti tālu ziemeļos, kur ir ļoti auksts, kur nez vai ir internets un elektrība, nerunājot par datu drošību, bet profesionālajā vidē šāda neziņa nav īpaši izplatīta. Izglītoti cilvēki, kas profesionāli strādā, ar tādiem aizspriedumiem neaizraujas. Ir, protams, nianses. Vācietim vienmēr serveris, kas stāv zem galda liksies drošāks nekā datu centrs Rīgā. Mēs rādam, stāstam, pārliecinām... Kad stāstam par draugiem grupu, par to, ka mums ir virkne dažādu uzņēmumu, ka nodarbojamies ar augsto tehnoloģiju izstrādi, ka mums ir sava izpētes laboratorija un arī to, ka draugiem.lv Latvijā ir lielāks kā Facebook, viņi ir ļoti ieinteresēti. Tad, kad mēs pastāstam kā attīstam savu biznesu, parādam bildes no mūsu biroja, izstāstam par to kā attīstamies, attieksme mainās, jo tādam vidusmēra Eiropas uzņēmumam tas ir kaut kas pilnīgi neredzēts, viņi brīnās, brauc ciemos un aizbrauc iespaidoti un iedvesmoti.

Īsa pamācība investīciju piesaistē

Mēs paši tikām tik tālu, ka izstrādājām gatavu produktu, bet ar to nepietiek - to vajag pārdot un tas prasa daudz vairāk laika un resursu, kā sākumā varētu šķist. Tas ir ļoti ilgs process un neviens, kas ar to nav saskāries, tam nav gatavs – no pirmās reizes, kad tu satiec cilvēku un viņš saka – šis ir interesanti, pastāsti mums kaut ko vairāk, līdz reālam pirkumam paiet ļoti ilgs laiks, vajadzīgas ļoti daudzas tikšanās, jālido, jātiekas... Līdz ar to mēs sapratām, ka vajag piesaistīt riska kapitālu jeb investīcijas. Pamatā tā nauda aiziet algās, viesnīcās, lidmašīnās.. Mums ir savs pārdošanas mikrobirojs Beļģijā, Eiropas centrā, kurā strādā cilvēks ar lielu pieredzi industrijā, korporatīvajā pārdošanā. Līdz ar to mēs varam daudz ātrāk un operatīvāk piekļūt un uzturēt kontaktus ar klientiem, kas atrodas Rietumeiropā.

Investoram ir svarīgi ne vien saprast, ka Tu skaidri zini, kam tā nauda vajadzīga, bet arī, ka tieši viņš ir īstais

No sākuma tev ir jāpierāda pašam sev, ka tās investīcijas ir vajadzīgas. Mums pagāja apmēram pusgads kopš pirmajām sarunām, kad sākām stāstīt, kas mēs esam un kam mums tā nauda, līdz brīdim, kad tika parakstīts līgums un tā „iekrita” kontā. Investoram ir svarīgi ne vien saprast, ka Tu skaidri zini, kam tā nauda vajadzīga, bet arī, ka tieši viņš ir īstais, jo pēc būtības mēs sākam kopīgu biznesu – viņi kļūst par partneriem. Mūsu gadījumā investors ir BaltCap un mēs esam ļoti priecīgi par šo sadarbību. Viņu pieredze gan uzņēmuma stratēģijas izstrādē, gan arī dažādu ikdienas situāciju risināšanā ir nenovērtējama.

Eiropas krīze - lielā iespēja

Pēc sarunas Mārtiņš devās uz lidostu, lai lidotu uz vienu no lielākajām vending operatoru izstādēm Parīzē. Atšķirībā no izstādēm, ko esam ieraduši redzēt Latvijā, tur pamatā pulcējas tikai nozares speciālisti. Tieši izstādēs visi satiekas, uzzina nozares jaunumus un meklē jaunas iespējas un jaunus sadarbības partnerus. Viens no atklājumiem noteikti būs Vendon – šeit - Latvijā izveidota sistēma, ko daudzi speciālisti jau atzinuši par labāko savā jomā. „Mūsu priekšrocība ir tā, ka esam jauns spēlētājs un mūsu produkts ir izstrādāts šobrīd, atbilstoši jaunākajām tehnoloģijām un zināšanām. Krīze, kas valda Eiropā, ir mūsu iespēja, jo sistēma ļauj ietaupīt un tagad viņi par to sākuši domāt,” rezumē Mārtiņš Grandāns.

23 cilvēkiem patīk

Vairāk